Hej på er. Jag nästan skäms lite för detta inlägg, det känns så jäkla uttjatat. Jag är en av dem som avlade ett nyårslöfte om att ”komma i form under året”. Väldigt luddigt och svepande, men men, nu ska jag ändå göra det!

Stora mål och delmål

våg

Mitt stora mål är att väga 75 kg, kunna springa milen på 45 min, bänka 110 kg, marklyft 150 och knäböj 130 senast den 31 dec. 2017. För att uppnå detta har jag även mindre delmål. Just nu har jag tyvärr lagt på mig allt för mycket vikt och mitt första delmål handlar endast om att tappa kilon. Senast den 1 juni 2017 ska jag väga in på max 80 kg (96,5 just nu). Det är en relativt stor nedgång men jag tror definitivt att jag kommer klara det. Sedan är det bara 5 kg ner till 31 dec. men tanken är ju där att jag ska lägga på mig muskler och träna upp konditionen också.

Tillvägagångssätt

För att gå ner i vikt är kosten av största vikt. Jag ska börja räkna kalorier och äta så nyttigt som möjligt, bland annat ska jag göra smoothies med spirulina. Sen ska jag strax beställa ett promenadband som jag ska promenera på minst 2 h per dag. Självklart kan jag gå utomhus, men de kommande ca 2 månaderna är det på tok för kallt för min smak… Troligtvis kommer jag inte använda promenadbandet så mycket resterande del av året, men de är såpass billiga att det är värt!

Jag har räknat ut min plus minus noll energiförbrukning till 2700kcal och planerar att ligga på runt 1800-2000 kcal per dag. Jag älskar att äta mycket mat vilket kan bli ett problem, men jag kan alltid lösa det genom att promenera en timme extra 😉

Jag hoppas att detta första delmålet går snabbt och lätt så jag blir lite motiverad att kötta på nästa halvår också. VI får se hur det går helt enkelt. Önska mig lycka till nu!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *