Dags att tappa lite vikt inför sommaren!

Hej på er. Jag nästan skäms lite för detta inlägg, det känns så jäkla uttjatat. Jag är en av dem som avlade ett nyårslöfte om att ”komma i form under året”. Väldigt luddigt och svepande, men men, nu ska jag ändå göra det!

Stora mål och delmål

våg

Mitt stora mål är att väga 75 kg, kunna springa milen på 45 min, bänka 110 kg, marklyft 150 och knäböj 130 senast den 31 dec. 2017. För att uppnå detta har jag även mindre delmål. Just nu har jag tyvärr lagt på mig allt för mycket vikt och mitt första delmål handlar endast om att tappa kilon. Senast den 1 juni 2017 ska jag väga in på max 80 kg (96,5 just nu). Det är en relativt stor nedgång men jag tror definitivt att jag kommer klara det. Sedan är det bara 5 kg ner till 31 dec. men tanken är ju där att jag ska lägga på mig muskler och träna upp konditionen också.

Tillvägagångssätt

För att gå ner i vikt är kosten av största vikt. Jag ska börja räkna kalorier och äta så nyttigt som möjligt, bland annat ska jag göra smoothies med spirulina. Sen ska jag strax beställa ett promenadband som jag ska promenera på minst 2 h per dag. Självklart kan jag gå utomhus, men de kommande ca 2 månaderna är det på tok för kallt för min smak… Troligtvis kommer jag inte använda promenadbandet så mycket resterande del av året, men de är såpass billiga att det är värt!

Jag har räknat ut min plus minus noll energiförbrukning till 2700kcal och planerar att ligga på runt 1800-2000 kcal per dag. Jag älskar att äta mycket mat vilket kan bli ett problem, men jag kan alltid lösa det genom att promenera en timme extra 😉

Jag hoppas att detta första delmålet går snabbt och lätt så jag blir lite motiverad att kötta på nästa halvår också. VI får se hur det går helt enkelt. Önska mig lycka till nu!

Spirulina – Mitt nya favorittillskott!

Hallå bloggen och god fredagskväll!

Idag har jag bara tagit det lugnt, träffat två gamla vänner på en måltid men kom precis hem. Ska iväg på en stor grillfest imorron så det kändes bäst att vila kroppen (och levern) idag. Jag vill inte förstöra för mycket för min träning. I varje fall, tänkte bara kort tipsa om mitt nya favorit kosttillskott, Spirulina!

Spirulina – mirakelalgen

Spirulina är en alg (ja det låter äckligt) som odlas i syfte att konsumeras av människor. Den har ätits av människor i många hundra år. Det som är så intressant med spirulina är att den är oerhört näringsrik. Proteinhalten är hela 3ggr så mycket som i vanligt kött, hela 60 gram per 100 gram. Det är även fullvärdigt protein med alla aminosyror.

Utöver detta så innehåller den massor av nyttiga näringsämnen. Det är helt enkelt en energi, vitamin och mineralbomb! Det finns även studier som visar att det har flera hälsosamma egenskaper. Bland annat ska det främja träningsresultat, minska risk för hjärt och kärlsjukdomar, sänka blodtrycket och skydda mot cancer.

Så här tar jag det

Jag brukar göra en god smoothie. Den enda nackdelen med spirulina är att det smakar ganska förfärligt i ren form. Så jag rekommenderar verkligen er att ta det antingen i tablettform eller göra en drink/smoothie.

Min smoothie:

  • 3 deciliter apelsinjuice
  • 1/2 st banan
  • 6 gram pulver
  • 2 Isbitar
  1. Kör i mixern
  2. Färdigt, drick och njut!

Receptet är taget från Spirulinaguiden. Jag har även tagit mycket av min fakta därifrån, finns källförteckning där.

Jag brukar satsa på att dricka en smoothie per dag. Det är nämligen inte jätte bra att få i sig för mycket av denna alg varje dag. Det kan ge upphov till dålig mage har jag läst. Det är knappast farligt, men inte jätte naturligt att få i sig stora mängder av en alg helt enkelt. Det är ju tack vara industriella processer man kan komprimera algen.

Anledningen till att jag gillar det så mycket är att det är extremt nyttigt, MEN jag tror också att jag får lite bättre resultat på gymmet. Det kan mycket väl vara bara placebo. Men hur som helst känns det bra, och det är huvudsaken!

Tack för mig, nu blir det snart sängen!